Hva heter du, hva studerer du og hvilken studentforening er du med i?

Jeg heter Anders Indrebø Hestad, studerer Elektronisk systemdesign og innovasjon (ELSYS) ved NTNU og er medlem i Propulse NTNU.

Fortell litt om studentprosjektet/foreningen du er med i

Propulse NTNU er en studentorganisasjon med 60 medlemmer og har som hovedmål å skyte opp sonderaketter. Hoved prosjektet vårt går ut på at vi årlig lager en ny rakett for å delta i internasjonale rakett konkurranser. I tillegg har vi to forskningsprosjekter, et hvor vi utvikler en bane simulator, og et hvor vi utvikler en hybrid rakettmotor.

Til nå har Propulse deltatt på Spaceport America Cup i 2019 hvor vi fikk skutt opp raketten vår Sleipner. I 2021 deltok vi på den digitale Spaceport America cup, og European Rocketry Competition hvor vi fikk skutt opp raketten Stetind, vi vant første plass i vår klasse på begge konkurransene! Nå jobber vi på en helt ny rakett kalt Birkeland, planen er å skyte den opp i sommeren 2022 på Spaceport America cup.

Hva gjorde du for å få å bli med på det prosjektet/foreningen?

Under opptaket i høsten 2020 fikk jeg høre om organisasjonen på NTNU, jeg sendte inn en søknad, hadde et intervju og ble tatt opp som medlem etter det.

Jeg startet det året som teknisk medlem i avionikk gruppen på hoved prosjektet for team 2021, og ble etter et halvår leder for avionikk gruppen. Nå til team 2022 har jeg fortsatte rollen som avionikk leder.

Hva fikk deg til å velge studiet du er på?

Jeg har siden barneskolen likt å bygge ting, og siden ungdomsskolen hatt en stor interesse for alt data og elektronikk. Bare ut ifra det så virket ELSYS ut som et ganske klart valg siden det er akkurat dette linjen handler om. Mange praktiske fag som gir stor frihet i hva man gjør, samt de typiske/nødvendige ingeniør fagene som man må ha. Det tar for seg alle aspekter rundt elektroniske systemer fra de mest grunnleggende elektroniske byggeklossene, til mer omfattende elektriske kretser til programmeringen og presenteringen av slike system. Noe som også gjorde linjen attraktiv var at det var mange helt nye, og dermed oppdaterte, fag.

Hva liker du aller best med det prosjekt/foreningen?

Det er utrolig mange ting å like om Propulse NTNU fra venner og det sosiale til kunnskapen man lærer. Skulle jeg ha pekt ut en ting til å være det aller beste måtte det kanskje ha vært opplevelsen og erfaringen av å lage et selvdesignet system i et fantastisk team. Og ikke minst å få se det systemet bli skutt opp i luften i 2100 km/h og se det gjøre akkurat det systemet var laget for!

Hva var favorittfag(ene) dine på videregående?

Favorittfagene jeg hadde på videregående må ha vært Teknologi og Forskningslære og Programmering og Modellering. Jeg likte også fysikk en del, men de to førnevnte fagene gav mye rom til å lage og lære det jeg selv ville som jeg syntes var utrolig givende.

Er det noe du skulle ønske du gjorde annerledes på videregående?

Jeg er egentlig veldig fornøyd med løpet jeg tok på videregående med tanke på fag, skulle jeg ha sagt en ting hadde det kanskje vært å danne bedre arbeidsvaner og rutiner.

Dersom du kunne valgt utdanning på nytt, ville du gjort noe annerledes? Hvorfor, hvorfor ikke?

Jeg er utrolig fornøyd med utdanningen jeg har valgt så langt. Omtrent alle fag jeg har tatt har vist seg å være nyttig. Jeg er på 2. året nå og resten av studieløpet ser ut til å tilby fag som virker utrolig interessante!

Hva ser du for deg videre etter at du er ferdig med studiet? Hvor og hva ønsker du å jobbe med?

For øyeblikket har jeg en stor interesse for kretskort utvikling! Det er noe jeg har jobbet med i sammenheng med propulse, og senere i studieløpet er det flere fag som handler om det. Samtidig er omtrent alle andre aspekter rundt utvikling av elektroniske systemer interrante fra utvikling av IC-er til programmering. Så kan egentlig se for meg å kunne jobbe med omtrent alt jeg lærer!
Det som også er sikkert er at jeg har helst lyst å jobbe i romindustrien, og gjerne her i Norge nå som den nye «space age» er i full gang!

Har det gitt noen fordeler å være engasjert i et studentprosjekt som det du har vært med på?

Det har definitivt hatt store fordeler å være engasjert i Propulse! Det er mange deler av studie og arbeid jeg har gjort i Propulse som er komplementære og har gjort det lettere å forstå hverandre. Har også hørt fra andre medlemmer som er senere i studiet, si at de har fag hvor de lærer om akkurat det samme som de jobber med i Propulse, så jeg tror arbeidet jeg setter inn nå vil være utrolig nyttig i fremtiden. Nå med så mye digital undervisning har det også vært en mulighet for å faktisk bli kjent med andre studenter som har vært veldig kjekt.

Er det noe fra utdanningen du holder på med, som har vist seg å være ekstra nyttig i det praktiske prosjektet du er med på?

Første årene på studie går mye ut på å forstå grunnleggende kretsteori og programmering, og mye er derfor ikke direkte brukt ettersom systemene vi må lage til raketten er en del mer avansert. Men det å ha en forståelse for slikt gjør det lettere å finne og ta i bruk informasjon fra andre ressurser som datablad, application notes og kode dokumentasjon som finnes på nett.
Så for meg tror jeg det blir litt motsatt. Det å ha jobbet med praktisk med prosjektet vil være ekstra nyttig for fag senere i utdanningen.

Hvilke råd vil du gi til ungdom som ønsker seg en karriere innen rombransjen? Å satse for en karriere innen rombransjen er ikke bare kult, men også en raskt voksende industri som vil kunne gi utrolige muligheter i fremtiden! Det er mange nye startups, både her i Norge og generelt i hele verden, som begynner å utvikle romteknologi nå er derfor den perfekte tiden å ta en utdanning for å utvikle relevante ferdigheter. Engasjerer du deg som student, for eksempel ved å bli med i en studentorganisasjon, så vil du få mye erfaring og ha en god fot for å bli med i industrien og kunne jobbe med romteknologi!