Hva heter du, hva studerer du og hvilken studentforening er du med i?

Hei! Jeg heter Ulrik, og er tidligere leder av studentorganisasjonen Orbit NTNU. For tiden studerer jeg prosjektledelse på NTNU i Trondheim.

Portrettbilde av Ulrik Falk-Petersen. Foto: Orbit: NTNU

Fortell litt om studentprosjektet/foreningen du er med i

Orbit NTNU er en studentorganisasjon utenom det vanlige: Vi bygger satellitter for moro skyld, og sender de til verdensrommet. Målet til Orbit er å utdanne morgendagens romingeniører, og dette gjør vi ved å la studenter helt ned til førsteklasse jobbe på teknologi som skal til verdensrommet. Dette har så langt resultert til Norges første fungerende studentsatellitt, som nå går i bane rundt jorda og sender ned bilder hver dag. Alt vi gjør i organisasjonen er for å lære mest mulig, så all teknologi vi velger og missions vi jobber på, gjør vi kun for å utfordre oss selv!

Hva gjorde du for å få å bli med på det prosjektet/foreningen?

Jeg ble en del av Orbit høsten 2021, da jeg søkte på rollen Chief Marketing Officer. Når jeg søkte kunne jeg ingenting om satellitter, og bakgrunnen min var kun at jeg hadde lest mye på nettet og følgt nøye med på SpaceX og utviklingen av det vi i dag kjenner som New Space. Heldigvis er interesse og engasjement alt man trenger for å bli en del av Orbit, og selv i dag tar vi inn ca. like mange førsteklassinger hvert år som vi tar inn eldre studenter. Det er dermed viktig at man ikke selekterer seg selv, men søker om man syntes Orbit høres spennende ut – selv om man ikke har noen forkunnskaper.

Hva fikk deg til å velge studiet du er på?

Før jeg kom til NTNU, tok jeg en bachelorgrad innen Marin teknikk på Høgskulen i Bergen. Jeg søkte meg dit fordi jeg ikke hadde godt nok snitt til å komme inn på NTNU, og ville bare finne en fremtidsrelevant utdanning med et snitt jeg kunne komme inn på. På denne tiden ville jeg jobbe med romfart, men så ingen vei til det utifra utdanningene som fantes i 2016, så forsøkte dermed heller å få en utdanning innen fornybar energi. Her fikk jeg ganske dårlige karakterer, delvis fordi jeg er dårlig i matte, og delvis fordi jeg ikke syntes båter er spennende.

Etter endt studie måtte jeg ta opp fag et år, ettersom jeg ikke hadde det påkrevde 2,5 i snitt for å komme inn på NTNU. Jeg gjorde dette fordi jeg følte at studentlivet manglet noe, og at jeg ville prøve å snu utdanningen min over til noe romrelatert. Derfor søkte jeg det toårige masterstudiet Project Management på NTNU, ettersom fagene der hørtes ekstremt spennende ut, og var rett ned gata innen det jeg interesserte meg for.

Hva liker du aller best med det prosjekt/foreningen?

Orbit NTNU har endret livet mitt på mange måter, og gitt meg en jobb i rombransjen! Det beste med Orbit er samholdet og mulighetene man får. Fordi Orbit kun handler om læring er det ingen harde tidsfrister, og man må ikke ofre studielivet sitt for å kunne være med. I tillegg vil man få all erfaringen og mulighetene man trenger for å kunne jobbe i romindustrien, deriblant kurs hos ESA, besøk og samarbeid med sponsorene våre, og mange gode mentorer som har vært med lenge som man kan lære masse av.

I tillegg får man jo faktisk ta på noe som skal til verdensrommet – hvis ikke det er kult, så vet ikke jeg!

Ulrik og andre studenter i arbeid på satellitter. Foto: Orbit: NTNU
Ulrik og andre studenter i arbeid på satellitter. Foto: Orbit: NTNU

Hva var favorittfag(ene) dine på videregående?

Favorittfagene mine på videregående var Teknologi og forskningslære og naturfag. Selv var jeg ikke god i matte, og slet derfor en del med R1 og R2. Heldigvis, som det skulle vise seg senere, var ikke karakterene her avgjørende for å få en jobb i romindustrien!

Er det noe du skulle ønske du gjorde annerledes på videregående?

Hadde jeg hatt muligheten, ville jeg jobbet hardere for å komme inn på NTNU. Høgskulen i Bergen hadde veldig lite studentmiljø, og få/ingen relevante studentorganisasjoner. Det var først når jeg begynte på NTNU at jeg fikk tatt del i Orbit NTNU, og jeg merket med en gang at dette var studentlivet jeg ønsket jeg hadde fra starten.

Så hvis jeg hadde begynt på nytt, så ville jeg lagt inn litt mer arbeid i R1 og R2, og for nye som begynner på VGS, så ville jeg absolutt tatt disse realfagene! I tillegg er det kjempelurt å ha jobbet med egne småprosjekt på siden: dette kan være alt fra å programmere, lodde kretser, eller spille relevante spill slik som Kerbal Space Program.

Dersom du kunne valgt utdanning på nytt, ville du gjort noe annerledes? Hvorfor, hvorfor ikke?

Hadde jeg valgt utdanning på nytt, så hadde jeg nok valgt Indøk, som gir en god mix av teknisk kompetanse og lederkunnskap. Personlig interesserer jeg meg veldig i ledelse, og syntes derfor masterstudiet prosjektledelse på NTNU har vært de beste to årene i mitt liv så langt. Studiet er kjempelærerikt, relevant, og gir erfaring man kan benytte i Orbit med en gang.

Jeg ville derimot anbefalt alle som interesserer seg i romfart om å søke ELSYS eller Kybernetikk på NTNU, ettersom begge de gir desidert best grunnlag for en jobb i romindustrien. Om man interesserer seg mer for maskinering og produksjon, har NTNU et studie for det også, som også er kjemperelevant for romindustrien.

Kort sagt er de fleste tekniske studier relevant for en jobb i verdensrommet – så lenge man engasjerer seg i en teknisk organisasjon slik som Orbit eller Propulse. Disse studentorganisasjonene gir deg all tyngden man trenger for å kunne gå ut i industrien etterpå, om man engasjerer seg og tar initiativ.

Hva ser du for deg videre etter at du er ferdig med studiet? Hvor og hva ønsker du å jobbe med?

Etter studiet vil jeg fortsette å jobbe med det jeg alt holder på med, altså satellitteknologi og -utvikling. I skrivende stund har jeg fått jobbtilbud fra Space Norway, som styrer alle Norges statlige satellittprogram. Dette gleder jeg meg masse til, ettersom jeg får brukt erfaringen min fra Orbit og fra studiet innen prosjektledelse i rollen som prosjektkoordinator.

De næreste vennene mine i Orbit har alle også fått jobb i industrien, deriblant KSAT, European Space Agency, mm. Alle jeg vet om som har søkt sommerjobb har også fått dette i romindustrien, selv de som går førsteåret!

Har det gitt noen fordeler å være engasjert i et studentprosjekt som det du har vært med på?

Ja, ja og atter ja! Jeg hadde aldri hatt samme sjans til å jobbe med romfart uten erfaringen fra studentprosjektene i Orbit. Av erfaring ser industrien mest på erfaring og hva man har engasjert seg med på fritiden, og ikke så mye på karakterer fra studiene. Jeg vil oppfordre ALLE som studerer til å engasjere seg i en teknisk studentorganisasjon. Dette kan gjerne være Orbit, men også andre på NTNU (Propulse, Ascend, etc), Portal Space på UiO, UiS Aerospace på Universitetet i Stavanger, eller Ignite i Tromsø. Å være en del av en slik organisasjon er ikke bare morsomt og gir deg venner for livet, men gir deg en haug kontakter i romindustrien i tillegg.

Er det noe fra utdanningen du holder på med, som har vist seg å være ekstra nyttig i det praktiske prosjektet du er med på?

I utdanningen min Project Management på NTNU har jeg hatt mange spennende fag, deriblant strategi, praktisk prosjektledelse, organisasjonsstruktur, prosjektorganisasjoner, og fler. Disse har vært ekstremt nyttige i ledervervet mitt i Orbit NTNU, og gitt meg kunnskap jeg kan ta med rett til organisasjonen og implementere samme dag.

Når det kommer til andre medlemmer i Orbit, vet jeg at veldig mange fra ELSYS, kybernetikk, og datateknologi har lært ting de kan benytte i Orbit fra dag én. Disse studiene lærer deg praktiske kunnskaper man kan bruke med en gang, og som er superrelevant i arbeidslivet.

Hvilke råd vil du gi til ungdom som ønsker seg en karriere innen rombransjen?

Det er ikke noe rett og feil studie å velge, men heller hva slags fagfelt man selv syntes er spennende å jobbe med (!!). Det er ekstremt viktig at du finner deg en utdanning som du selv syntes er spennende, og ikke hva du blir fortalt du burde gå eller føle deg tvunget til pga. snittet fra VGS. Man må ikke gå et masterstudie for å jobbe i romindustrien, men det hjelper!

Og her er et lite triks som har hjulpet meg med særdeles dårlig snitt fra VGS og bachelorgraden, som nesten ingen vet om: For å gå en toårig master på NTNU, behøver man kun en teknisk bachelor fra hvilket som helst universitet. Man kan altså gå en grad innen f.eks marin teknikk, elektronikk, petroleum, eller liknende, og søke seg til en teknisk toårig master på NTNU. Ser veldig bra ut på vitnemålet, og lar deg ta del i Orbit uten å ha høyt snitt fra VGS!

Om jeg skulle oppsummert de viktigste punktene for å få en jobb i romindustrien:

  • La deg inspirere – Se på oppskytninger, se opp på stjernehimmelen, og se på alt som skjer i romindustrien. Det er uten tvil det mest spennende og inspirerende fagfeltet man kan jobbe med i Norge og Europa.
  • Ta realfag på VGS – det er ikke så viktig hvilken karakter du får i de. Selv fikk jeg bare 2’ere, og det var godt nok.
  • Velg et teknisk studie du syntes er spennende – det kan være på NTNU, eller hvilken som helst annen skole i Norge.
  • Meld deg inn i en teknisk studentorganisasjon, aller helst en innen romfart! (Orbit NTNU, Propulse, Ignite, UiS AeroSpace)
  • Engasjer deg så mye du kan: Les deg opp på romhistorie, meld deg på ESA-kurs, dra på romkonferanser (Spaceport Norway, Space Dinner), og snakk med folk!

Og om du er usikker på hvordan du skal finne din vei til romindustrien, send en mail til meg, så skal jeg gjøre mitt aller beste for å hjelpe deg! Det er plass til alle, og vi lever i den aller mest spennende tiden for å bli en del av det nye norske romkappløpet 😉 Du finner meg på ulrik@falk-petersen.no.

Masse lykke til, og vi sees på oppskytningsrampen!