Kamilla Andresen Holwech er kontaktlærer for 10R ved NRG-U i Sandvika, og en av dem som aktivt tar i bruk skoleprosjektene fra ESERO Norway. For henne handler undervisning ikke bare om teori – men om å gi elevene læringsopplevelser de husker for livet.

– Elevene lærer så mye mer når de får gjøre ting i praksis, i stedet for å bare lese om det i en bok. Når de selv samler inn og analyserer data, får de en dypere forståelse, sier Kamilla.

Hun har allerede jobbet med skoleprosjektet CanSat, og har sammen med klassen tilbrakt flere dager på Andøya. Der ble CanSat-ene løftet opp med drone, og elevene fikk gjennomføre målinger mens satellittene dalte ned mot bakken. Dataene ble analysert og presentert for både medelever og ansatte ved Andøya Space.

Under presentasjonene var det tydelig at elevene hadde gjort seg mange erfaringer. De viste frem detaljerte planer for hvordan fallskjermene skulle sys, og begrunnet valg av materialer og konstruksjon – som å bruke flere tråder per festepunkt. De kunne forklare hvordan ulike valg påvirket satellittens fallhastighet, og hvordan fallskjermene slo ut under nedstigningen. Det var tydelig at de hadde sett effekten av egne beslutninger i praksis.

Elever som presenterer på en storskjerm i et klasserom med elever i forkant.
Foto: Ørjan Vøllestad/Andøya Space

Nå skal klassen også starte med Klimadetektiv. Prosjektene gir rom for kreativitet, samarbeid og problemløsning – og ikke minst engasjement.

– Jeg synes det er skikkelig kult, og det smitter nok over på elevene. Vi synes det er gøy sammen!

I kollegiet deler og drøfter lærerne ideer og forslag, som de deretter presenterer for elevene. Mange av elevene ser frem til turen til Andøya allerede fra de begynner i 8. klasse – det har blitt en forventning og et høydepunkt i 10. klasse.

– Vi har jobbet mye med problemløsning og iterasjoner. Elevene har blant annet designet og 3D-modellert egne løsninger, og begynt å lage fallskjermer selv – i stedet for å bruke ferdiglagde. En gruppekonkurranse der målet var å bevare et egg med egenlaget fallskjerm ga verdifulle erfaringer, som de tok med seg videre inn i CanSat-prosjektet.

Kamilla viser hvordan skoleprosjektene kan bli en naturlig og engasjerende del av undervisningen – og hvordan de kan gi elevene læring, mestring og minner for livet.

En person som holder en antenne og peker mot en drone som flyver over bakken. I bakgrunnen vises fjell og blå himmel.
Foto: Kamilla Andresen Holwe/NRG-U

Hos ESERO Norway ønsker vi å gjøre det enkelt og inspirerende for deg som lærer å bruke verdensrommet som en inngang til tverrfaglig og utforskende undervisning. Gi elevene dine muligheten til å jobbe med ekte problemstillinger, teknologi og vitenskap – på en engasjerende og praktisk måte.

Gjennom skoleprosjektene fra European Space Agency (ESA) får elevene mulighet til å utforske, skape og lære – med rommet som utgangspunkt:

  • Astro Pi – Elever skriver kode som kjøres på den internasjonale romstasjonen.
  • Moon Camp – Design en månebase og kreativ problemløsning.
  • CanSat – Bygg og skyt opp en satellitt på størrelse med en brusboks.
  • Climate Detectives – Undersøk lokale miljøutfordringer med ekte satellittdata.
  • Mission X – Tren som en astronaut med fysiske og vitenskapelige utfordringer.

Påmeldingene åpner nå i september, og vi hjelper deg gjerne med å komme i gang – uansett om du er ny eller erfaren med prosjektene.


Utforsk prosjektene og bli med:

Hopp rett ned til innholdet